Aktiviteter
Här finner du några av de aktiviteter som möjliggjordes genom Projekt Digistad för att främja kunskap, lärande, digitalisering och arrangemang för företagare och aktörer i Örnsköldsvik.
Ta plats i Ö-vik
Under en helg i april 2023 fick företagare, föreningar och UF-företag chansen att vara med och skapa ett unikt evenemang på unika platser runt om i Örnsköldsvik.
Genom Digistad Örnsköldsvik fick man möjligheten att boka ett paket för att vara med och skapa evenemang på någon av Örnsköldsviks stads innergårdar via plattformen Ta Plats i Övik.
I paketet ingick:
-
Evenemangscoachning av Oscar Sundelin
-
Hyra för den plats du genomför evenemanget på
-
Stöd med marknadsföring och annonser
-
Bild- och videodokumentation*
-
Möjlighet till ekonomiskt stöd för att genomföra evenemanget
Målet med aktiviteten var att ge möjlighet för dessa aktörer att visa upp sig och sina produkter/tjänster, samt visa upp möjligheten som finns i Örnsköldsvik för arrangemang och event genom Ta Plats i Övik.
Digiveckan våren 2023
DIGIVECKAN - 14-16 / 21-23 Mars
Digital poddkanal - Hur startar man en podd?
14 mars kl 8-10:30 på Scandic Hotell Övik
Hur fungerar en podd? Hur kan du som företagare använda podden för att bygga upp ditt varumärke och marknadsföra ditt företag? Hur gör man för att sälja och tjäna pengar via sin poddkanal?
Vi går igenom olika branschspecifika exempel & kommer på idéer hur du kan använda podden i ditt företag. Efter workshopen kommer du att förstå fördelarna med att driva Din egen podcast och börja bygga idéer/strategier anpassade efter ditt företags behov.
Let´s do it - Planera som ett proffs
14 mars kl 12-15.00 på Scandic Hotell Övik
Vad ska göras? När ska uppgiften Vara klar? Vem ska göra den? Hur ska den genomföras? Många är utmaningarna du som företagare stöter på i vardagen
Lär dig hur du kan förenkla arbetsdagen genom smarta system som lär oss kommunicera bättre men också får saker gjorda. Ta chansen att utforska hur du kan spara och effektivisera tiden i din verksamhet med Let´s do it.
Under våren 2023 erbjöd Projekt Digistad företagare i Örnsköldsviks kommun att delta på inspirerande och kunskapsgivande kostnadsfria träffar på temat ”digitalisering”!
Alla workshops & föreläsningar följde varandra i noga utvalda ämnen för att ge deltagarna mest värde!
Digital butik - Lär dig sälja "live"
15 mars kl 8-10:30 på Scandic Hotell Övik
Ta din försäljning till nya nivåer! "Live"-försäljning är ett perfekt sätt att enkelt visa upp dina produkter direkt för kunden. Lär dig knepen för att lyckas med din försäljning och våga testa att driva en digital butik.
Få tips & konkreta råd för att skapa ett lyckat koncept för ditt företag. Vi går igenom fördelar och nackdelar med Webbutik och traditionell fysisk butik jämfört med live försäljning. avslutningsvis får du kunskap om vilka plattformar som finns för att ta din butik "live" redan idag.
Digital närvaro - engagera dina kunder online
16 mars kl 8-10:30 på Scandic Hotell Övik
Hur kan du som lokal företagare möta dina kunder digitalt?
Under föreläsningen kommer du att få ta del av olika verktyg och strategier som kan hjälpa dig att skapa intressant innehåll, rikta annonsering och förstå din målgrupp bättre. Utöver det kommer du få möjligheten att praktiskt utforska olika verktyg och ställa frågor.
Framtidens retail - Potentialen i den fysiska butiken
21 mars kl 8-10:30 på Scandic Hotell Övik
Butikens roll har aldrig varit så utmanad som de senaste åren. Pandemi, konflikt & hyperinflation bidrar till stigande kostnader för hushållen. ökade priser gör att konsumenten har mindre pengar kvar i plånboken för konsumtion.
Tilltrots står Den fysiska butikshandeln för 85-90% av all handel. Hur tar vi tillvara fysiska butikens potential och styrka som mötesplats och arena att interagera? Kom och skapa förutsättningar för att inte bara överleva utan också gå ur tuffa tider starkare än marknaden.
Office 365 - Oanade möjligheter i datorn
22 mars kl 8-10:30 på Scandic Hotell Övik
Hur har senaste årens digitala resa påverkat oss? Hur kan vi med enklare och effektivare arbetssätt släppa ifrån oss säker data och information digitalt, samtidigt som det inte behöver kosta för mycket.
Här kommer du som företagare få gå genom dina egna kommunikations- och Lagringssätt. Och lära dig mer om fördelarna med Office 365.
Obemannad butik - Hur startar man en hybridbutik?
23 mars kl 8-10:30 på Scandic Hotell Övik
En obemannad butik där kunderna själva bestämmer när de vill handla blir allt vanligare. Lär dig anpassa företaget efter nya köpbeteenden och upptäck därigenom nya målgrupper.
Vad är fördelarna och nackdelarna med en obemannad butik? Hur kan man ställa om och vad behöver du isåfall tänka på? Få reda på Vilka första steg din verksamhet behöver ta för att bli en obemannad verksamhet.